



РЕПУБЛИКА СРБИЈА



РЕГУЛАТОРНО ТЕЛО ЗА ЕЛЕКТРОНСКЕ МЕДИЈЕ

Број: 05-508/15/16-9

Датум: 16.03.2016. године

Београд

Савет Регулаторног тела за електронске медије на основу члана 24. Закона о електронским медијима („Сл. гласник РС“, број 83/2014 и 6/16 – др. закон), члана 121. став 4. и члана 192. став 2. Закона о општем управном поступку („Сл. лист СРЈ“ број 33/97 и 31/01 и „Сл. гласник РС“ број 30/10) у поступку изрицања мера према пружаоца медијске услуге Јавне медијске установе „Радио-телевизија Србије“, ул. Таковска број 10, Београд – РТС 1, због кршења одредби Закона о електронским медијима и Правилника о заштити малолетника у области пружања медијских услуга („Сл. гласник РС“, број 25/2015), на седници одржаној дана 16.03.2015. године, донео је

ЗАКЉУЧАК

НЕМА МЕСТА ИЗРИЦАЊУ МЕРА пружаоцу медијске услуге Јавној медијској установи „Радио-телевизија Србије“, ул. Таковска број 10, Београд – РТС 1, те се **ОБУСТАВЉА** поступак изрицања мера према наведеном пружаоцу медијске услуге покренут по службеној дужности, на основу образложеног извештаја Службе за надзор и анализу програма емитера број 05-508/15/16-6 од 18.01.2016. године.

Образложење

Дана 05.01.2016. године Заштитник грађана доставио је Регулаторном телу за електронске медије (у даљем тексту: Регулатор) препоруку о поступању Регулатора у предмету подносиоца [REDACTED] против Јавне медијске установе „Радио-телевизија Србије“, ул. Таковска број 10, Београд – РТС 1 (у даљем тексту: РТС 1)

На основу наведене препоруке Служба за надзор и анализу програма емитера Регулатора саставила је извештај, 05-508/15/16-6 од 18.01.2016. године у вези са надзором над телевизијским програмом РТС 1. У извештају је наведено да је у препоруци Заштитника грађана погрешно наведена емисија у којој је емитован прилог. Увидом у целокупни програм РТС1, приказан дана 05.11.2013. године, утврђено је да спорна рубрика није емитована у централној информативној емисији „Дневник 2“ како је наведено у препоруци, већ истог дана, у „Јутарњем дневнику“, који је део програмског сегмента под називом „Јутарњи програм“, у трајању од два и по минута (time code: 08:18:32 до 08:20:53).

Наиме, обрађујући тему о великом броју пријава грађана на рад Центара за социјални рад, као „људски пример“ у причи наведено је искуство мајке која се, како је

речено, три године бори за старатељство над децом. У њеном случају (поступку развода брака) вештаци су утврдили неправилности, те наложили поновни поступак. У рубрици мајка је дала тонску изјаву без замагљења слике или прикривања тона чиме је у потпуности откривен њен идентитет. Такође, у једном тренутку приказан је документ на којем су исписана имена деце са датумом рођења, у трајању од 5 секунди, али на начин да обичан гледалац није у стању да уочи и запамти идентификационе податке. Провером достављене интернет адресе и интернет портала РТС утврђено је да је спорна рубрика и даље доступна јавности.

Након добијања информације да је прилог доступан на Интернет порталу РТС Регулатор је позвао наведеног пружаоца медијске услуге и наложио му да уклони прилог што је исти и учинио.

Поводом наведеног извештаја Савет Регулаторног тела за електронске медије (у даљем тексту: Савет Регулатора) је 26.01.2016. године донео одлуку о покретању поступка изрицања мера према РТС 1. У складу са одредбом члана 28. став 3. Закона о електронским медијима („Сл. гласник РС“, број 83/2014 и 6/16 – др. закон), Регулатор је позвао представника РТС 1 да присуствује наредној седници ради изјашњења о чињеницама које су повод за спровођење поступка. При том, извештај Службе за надзор и анализу програма емитера Регулатора, 05-508/15/16-6 од 18.01.2016. године, уредно је достављен уз позив РТС 1 као странци, број 05-508/15/16-7 од 11.03.2016. године.

Седници Савета Регулатора, одржаној 16.03.2015. године у име РТС 1 приступио је Војислав Топаловић, правни заступник. Исти је навео да се ради о догађају из 05.11.2013. године, односно о прилогу емитованом у „Јутарњем дневнику“ у трајању од 02:30 минута који је био посвећен раду Центара за социјални рад. У том прилогу, непажњом, мајка је показала илустрацију која траје пет секунди и која је гледалишту тешко уочљива. Међутим, на основу мајке индиректно су идентификована малолетна лица, односно њихова лична имена. Са Интернет портала РТС-а, на интервенцију Регулатора, скинут је снимак. Представник РТС је навео да сматра да је наступила апсолутна застарелост, али да свесни да сви у низу уредник редакције, уредник рубрике, новинар и уредник интернет портала нису приметили да није затамљен папир на коме су имена деце и лик мајке.

Приликом решавања ове правне ствари Савет Регулатора је имао у виду следеће прописе:

Чланом 24. ставом 1. Закона о електронским медијима прописано је да Регулатор контролише рад пружалаца медијских услуга у погледу доследне примене и унапређивања начела на којима се заснива регулисање односа у области електронских медија, у погледу испуњавања услова за пружање медијских услуга, као и у извршавању других обавеза које по одредбама овог закона и подзаконских аката имају пружаоци услуга, и предузима прописане мере без одлагања. Одредбом члана 50. став 1. истог закона прописано је да се медијска услуга пружа на начин којим се поштују људска права а нарочито достојанство личности, а чланом 80. став 2. Закона о јавном информисању и медијима („Службени гласник РС“, број 83/2014, 58/2015, 12/2016 (аутентично тумачење) прописано је да се малолетник не сме учинити препознатљивим у информацији која може да повреди његово право или интерес.

Правилник о заштити права малолетника у области пружања медијских услуга („Службени гласник РС”, број 25/2015) у члану 28. предвиђа да информације које се односе на приватан и породичан живот малолетника не смеју се објављивати ако би то довело до повреде његових интереса и достојанства као и да није дозвољено смитовање програмског садржаја у коме се расправља о поверавању одређеног малолетника на старање једном или другом родитељу или о оправданости давања у хранитељску породицу или на усвојење;

Након изјашњења представника РТС 1 дана 16. марта 2016. године, детаљног прегледа снимка прилога и извештаја Службе за надзор и анализу програма емитера број 05-508/15/16-6 од 18.01.2016. године, као и цитираних прописа, Савет Регулатора је закључио да у овој правној ствари нема места изрицању мера из следећих разлога:

Најпре, несумњиво је утврђено да је РТС 1 емитовао 05.11.2013. године, спорни прилог у „Јутарњем дневнику“, који је део програмског сегмента под називом „Јутарњи програм“, у трајању од два и по минута (time code: 08:18:32 до 08:20:53). У рубрици мајка је дала тонску изјаву без замаглења слике или прикривања тона чиме је у потпуности откривен њен идентитет. У једном тренутку приказан је документ на којем су исписана имена деце са датумом рођења, у трајању од 5 секунди. Савет Регулатора оценио је да приликом емитовања таквог програмског садржаја РТС 1 није обратио пажњу да медијску услугу не пружа на начин којом се поштују људска права, а нарочито достојанство личности као ни на чињеницу да не сме да емитује програмски садржај у коме се расправља о поверавању одређеног малолетника на старање једном или другом родитељу због чега се може сматрати да је пружалац медијске услуге повредио одредбе члана 50. став 1. Закона о електронским медијима, члана 80. став 2. Закона о јавном информисању и медијима и члана 28. став 1. и 4. Правилник о заштити права малолетника у области пружања медијских услуга.

Међутим, приликом одлучивања у овој правној ствари, Савет Регулатора посебно је узео у обзир чињеницу да је у конкретном случају реч о прилогу емитованом пре више од седамнаест месеци и да РТС 1 након емитовања спорног прилога није кршио одредбе Закона о електронским медијима нити одредбе подзаконских аката донетих од стране Регулатора. Такође, РТС 1 је, одмах, након пријема обавештења о постојању снимка на њиховом порталу исти уклонио.

Приликом доношења одлуке узето је у обзир и изјашњење представника РТС 1 да је тема прилога била ефикасност рада Центара за социјални рад, а не емитовање програмског садржаја којим би се повредили интереси и достојанство малолетника. Бројке и подаци поменути у рубрици (нпр. хиљаде пријава на неправилности у раду центара, потврда из надлежног министарства да је неправилности било, да је поднето више кривичних пријава против запослених у Центрима за социјални рад) оправдавају уредничку процену да се обради поменута тема. Увидом у снимак програма запажа се да је наведени пропуст највероватније учињени из незнања, без зле намере, уз одсуство сваке врсте манипулације.

Имајући у виду све напред наведено, Савет Регулатора је ценивши изрицања мере као начин ограничавања пружаоца медијских услуга, заузео становиште да иста не би била сразмерна у поређењу са природом понашања РТС 1 у конкретном случају.

Како је у току поступка изрицања мера РТС 1, утврђено да нема места даљем вођењу поступка, то је Савет Регулатора донео одлуку као у изреци овог закључка, а сходно одредби члана 121. став 4. Закона о општем управном поступку.

Упутство о правном средству:

Овај закључак је коначан и против њега се може покренути управни спор, сходно члану 42. став 1. Закона о електронским медијима, подношењем тужбе Управном суду у року од 30 дана од дана пријема овог решења

ЗАМЕНИК ПРЕДСЕДНИК САВЕТА

Горан Петровић

