Навигација

Обмана „мисионара“ из ЦРТЕ Поводом Конференције за новинаре ЦРТА, Избори 2022. године – „Од расписивања избора до изборног дана“

Посматрачка мисија ЦРТЕ, како сами себе називају, користи последње сате пред изборну тишину како би „превела“ још који изборни глас у корист својих политичких ментора позивајући се на независност, професионалност и високе стандарде, покушали су данас да пласирају већ у наслову нетачне и тенденциозне податке о изборној кампањи. Позивајући се на непроверене податке, они спроводе своју „мисију“, прикупљају, у задњи час, гласове дела бирачког тела.

На конференцији за новинаре представници ЦРТА износе податке о мониторингу медија током изборне кампање, који је радио њихов истраживачки тим, не наводећи ни најосновније податке о предмету (медијима који су праћени), ни узорку истраживања (делови програма који су праћени), као ни информације о најелементрнијим методолошким принципима по којима је рађен дотични мониторинг и истраживање. Тако – како, представници ЦРТА изнели су податке, између осталих, да „у редовном информативном програму заступљеност владајућих странака је и даље доминантна (75 одсто)“, као и да је „највише медијског простора на телевизијама са националном фреквенцијом добио актуелни председник Србије“. Ови подаци не само да су непоуздани, него су и нетачни, поготово када се упореде са резултатима надзора и анализе изборне кампање на програмима баш тих пружалаца медијских услуга, које ради Стручна служба РЕМ. Колико јуче РЕМ је на редовној седници усвојио 5. пресек праћења тока изборне кампање за период 15. фебруар – 20. март, из којег доносимо податке којима оповргавамо закључак истраживачког тима ЦРТА да је „највише медијског простора на телевизијама са националном фреквенцијом добио актуелни председник Србије“. Дакле:

  • на програму Хепи ТВ најзаступљенија изборна листа је: „ИВИЦА ДАЧИЋ – ПРЕМИЈЕР СРБИЈЕ“ (12,46% укупног посматраног програма овог ПМУ у периоду 5. пресека, или 6 сати 25 минута и 23 секунде) за читавих сат и десет минута више него другопласирана изборна листа („АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ – ЗАЈЕДНО МОЖЕМО СВЕ“);
  • на програму ТВ Прва најзаступљенији председнички кандидат је БОШКО ОБРАДОВИЋ (35 минута и 45 секунди, или 3,41% укупног анализираног програма), затим ЗДРАВКО ПОНОШ (32 минуте или 3,05%), и тек на трећем месту АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ (16 минута и 2 секунде или 1,52% укупног анализираног програма овог ПМУ у периоду на који се односи 5. пресек);
  • на другом каналу покрајинског јавног медијског сервиса (РТВ 2) председнички кадидати АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ и МИЛОШ ЈОВАНОВИЋ разликују се у 2 секунде (ниво статистичке грешке) више времена за првог кандидата;
  • на програму N 1 изборна листа АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ – ЗАЈЕДНО МОЖЕМО СВЕ налази се на седмом месту 3,5 пута мање заступљена у односу на првопласирану листу МАРИНИКА ТЕПИЋ – УЈЕДИЊЕНИ ЗА ПОБЕДУ СРБИЈЕ; а АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ као председнички кандидат на петом месту по заступљености на програму овог ПМУ добио је 14 пута мање програмског времена (21 минут и 37 секунди) од првопласиране председничке кандидаткиње БИЉАНЕ СТОЈКОВИЋ (4 сата 41 минут и 46 секунди);
  • првопласирана изборна листа МАРИНИКА ТЕПИЋ – УЈЕДИЊЕНИ ЗА ПОБЕДУ СРБИЈЕ на програму Нова С заступљена је са 17,59% укупног посматраног програма овог ПМУ, а листа АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ – ЗАЈЕДНО МОЖЕМО СВЕ на шестом месту заступљена са 1,26%;
  • на програму Инсајдер ТВ (која је, успут буди речено, рекордер по броју сати изборног програма међу свим посматраним ПМУ: 135 сати 17 минута и 49 секунди) председнички кандиат АЛЕКСАНДАР ВУЧИЋ није добио ни секунд програмског времена, јер се овај ПМУ у овом делу кампање одучио да извештава о активностима само два председничка кандидата и то на следећи начин: ЗдравкО Понош – 6 сати и 55 минута и БранкА Стаменковић – 7 минута.

У вези навода са конференције за штампу ЦРТА, који се односе на поднете пријаве РЕМ-у, истичемо да је 7 пријава достављено 8. марта 2022. године. Пријаве су поднете против следећих пружалаца медијских услуга: ТВ Б92, ТВ Вести, СОС канал плус, Зона плус, TV Belle Amie, SAT TV, ТВ Мост. Налози за достављање снимака упућени су свим пружаоцима медијских услуга 9. марта 2022. године, изузев ТВ Б92 који се налази у сталном надзору Регулатора. Тражени снимци достављени су у периоду између 22. и 23. марта 2022. године и израда извештаја је у току. Поступање по пријавама је у складу са законом.

4 пријаве достављене су 31. марта 2022. године, дакле, само пар сати непосредно уочи заказане конференције за медије. Пријаве се односе на следеће пружаоце медијских услуга: РТС 1, ТВ Б92, ТВ Нови Пазар и ТВ Суботица. Налози за достављање снимака биће достављени у законском року.

ЦРТА је истакла и да је РЕМ делимично испунио своје обавезе приликом доношења Правилника о начину понашања јавних медијских сервиса током изборне кампање, односно Препоруке комерцијалним пружаоцима медијских услуга о начину понашања током изборне кампање. ЦРТА сматра да је требало донети Правилник који би био обавезујући за све пружаоце медијских услуга без прављења разлике између ЈМС и комерцијалних пружаоца медијске услуге. С тим у вези, истичемо:

Извештавање ЈМС и приватних емитера током изборне кампање мора да буде правично, уравнотежено и непристрасно и улога и једних и других је да информишу о стварима о којима јавност има оправдан интерес да зна. Међутим, разлика између ЈМС и осталих приватних ПМУ јесте што ЈМС, као независан и самосталан правни субјект, обављањем своје делатности, омогућава остваривање јавног интереса у области јавног информисања и за своје деловање одговара јавности (у прилог томе говори и чињеница да је српски законодавац посебним законом регулисао ЈМС). То значи да се од ЈМС очекује да се придржавају строжијих стандарда и вишег нивоа у погледу принципа одговорности од других ПМУ, јер им је поверен задатак да „служе јавности и свим грађанима“.

Коначно, доношење оваква два акта (Правилника за ЈМС и Препоруке комерцијалним ПМУ) је предмет Споразума међустраначког дијалога који се водио између власти и опозиције, са и без представника ЕУ парламента.

ПРЕДСЕДНИЦА САВЕТА РЕМ-а

Оливера Зекић

Слике

  • /uploads/attachment/vest/1053/Rem_logo.png
Back to top